Testafbeelding

Hulpvraag

De vrijwilligers van het VMF begrijpen maar al te goed hoe schulden ontstaan en wat het effect kan zijn.  Je grote zorgen maken, slecht slapen, schuldgevoel ten opzichte van partner en kinderen; het zorgt ervoor dat je minder goed kan na denken, minder scherp bent, tunnelvisie ontwikkeld, dommer wordt en daarom ook domme dingen gaat doen.


Dit heeft weer een negatief effect om het komen tot oplossingen, zoals in geval van echtscheiding het regelen van de echtscheiding, onderhandelen over de hoogte van de alimentatie, een nieuw huis vinden en inrichten; en in geval van baanverlies: Het vinden en behouden van een nieuwe baan. Met de juiste steun kan deze negatieve spiraal doorbroken worden. Financiële steun zorgt ervoor dat de schulden overzichtelijk worden. Met steun van een (financieel) expert kan bijvoorbeeld budgetbeheer worden geregeld, onderhandeld worden met schuldeisers, of een echtscheiding worden begeleid.
Het VMF kan met financiële middelen en met ‘raad en daad’ ondersteunen.

Wellicht schaamt U zich om om hulp te vragen. Maar wij zullen alle begrip hebben en uw aanvraag met de grootste discretie behandelen. En we zijn tenslotte allemaal vrijmetselaar, wij noemen elkaar niet voor niets ‘broeders’ met als één van onze motto’s: ‘De medemens tot steun’.

 

 

Aanvraagprocedure

Een aanvraag vindt in principe plaats door de Logecorrespondent. Hij zal met de om hulp vragende broeder (de “Begunstigde”) een inventarisatie maken van de problemen, de benodigde financiële gegevens verzamelen, en via het digitale systeem van het VMF  een aanvraag indienen.


De Logecorrespondent verkrijgt de eerste keer toegang tot het digitale VMF systeem door een mail te sturen aan de secretaris: vmf.secretaris@vrijmetselarij.nl
De voorzittend meester van de betreffende Loge dient door de logecorrespondent op de hoogte gebracht te worden van het feit dat er een aanvraag bij het VMF wordt ingediend. Het is echter niet noodzakelijk in details te treden.


Vervolgens neemt een van de ‘coördinatoren hulpverlening’ contact op met de logecorrespondent en de begunstigde om de hulpvraag te bespreken.
Gezien de bijzondere omstandigheden is het streven van het VMF om zo snel mogelijk te handelen. Uiteraard na zorgvuldige controle van  de feiten. 
De hulpvraag wordt in het VMF bestuur besproken waarna een voorstel voor hulpverlening wordt uitgewerkt: Indien er een positief advies wordt uitgebracht wordt overgegaan tot een schenking, een lening (al dan niet met onderpand); inschakeling van een externe expert; of een combinatie.


In die gevallen waarin tot ondersteuning wordt overgegaan, voert de penningmeester het genomen besluit uit. Hij bericht de begunstigde en voert de eventuele bancaire- en fiscaal technische zaken uit.
Om de vertrouwelijkheid te waarborgen worden de diverse persoonlijke (financiële) gegevens uitsluitend via het beveiligde digitale VMF systeem gedeeld.. 

Tegemoetkoming Contributie

Wanneer een lid van de Orde van Vrijmetselaren zijn contributie niet kan betalen aan zijn eigen Loge, kan het Van Maren Fonds voorzien in een gehele of gedeeltelijke tegemoetkoming, uitsluitend wanneer de Liefdekas van de betreffende Loge daarin niet kan voorzien.  De aanvraag hiertoe geschiedt ook altijd via de Logecorrespondent van de betreffende Loge.

Voorbeelden van steunverlening

Casus 1: Covid 19, nieuwe baan als zelfstandige

Eind 2019 ben ik van baan veranderd. Ik was met een goede vertrekregeling gestopt met mijn oude werk. Ik was van plan mijn opgedane kennis en ervaring in te zetten als ZZP consultant. Maar Covid 19 gooide roet in het eten. Door de maatregelen was het vrijwel onmogelijk om acquisitie te plegen c.q. een netwerk op te bouwen. Mijn inkomen zakte tot onder de Euro 1000 per maand en dat is met een eigen huis en een gezin met jonge kinderen veel te weinig om zelfs maar de vaste lasten te kunnen betalen. Het geld van mijn vertrekregeling was daarom na ruim een jaar op waarna we in de schulden kwamen. Er leek geen einde te komen aan Covid 19 en ik kwam ook niet in aanmerking voor steun van de overheid. Mijn gezin en ik gingen ernstig onder de situatie lijden. Daarom  heb ik via de logecorrespondent van mijn Loge het VMF om hulp gevraagd. Zij waren zeer begripvol en hebben mij geholpen met een schenking, een lening, en advies. Inmiddels heb ik enkele kleinere projecten als consultant  uitgevoerd en ben ik verbonden aan een externe dienstverlener wat een vast inkomen oplevert. Dus het lijkt er op dat de problemen zijn opgelost. 

Casus 2: Caraïben, Covid 19 en de toeristenbranche

Ik woon op de Caraïben en werk in de toeristenindustrie. Door Covid 19 zijn mijn inkomsten volledig weggevallen. Wij moeten het met name hebben van Amerikaanse cruiseschepen die hier aanleggen. Maar die blijven weg. Ik werk in een bar maar daar is bijna niets meer te doen en ik krijg daarom heel weinig loon. Ook krijgen wij geen steun van de overheid en familie heb ik niet. Ik heb hulp gezocht bij mijn Loge en gelukkig geld gekregen van het VMF, voldoende om de komende maanden vooruit te kunnen. Laten we hopen dat de situatie hier snel verbeterd.

Casus 3: Onverwachte schulden

Mijn man heeft een ernstig ongeluk gehad. Afgezien van alle ellende die dat met zich meebracht moest ik de financiën thuis gaan regelen. Tot mijn grote schrik bleken wij best veel schulden te hebben. Ik was in paniek en wist niet wat ik moest doen. We hebben via de Loge hulp gevraagd aan het VMF. Zij hebben onmiddellijk een financieel expert ingeschakeld. Hij is een aantal keren op bezoek geweest om een overzicht te maken van inkomsten, uitgaven, bezittingen en schulden. Hij wist mij al direct gerust te stellen wat heel fijn was. Het bleek dat wij boven onze stand leefden. Wij zijn met pensioen en het feit dat ons pensioen niet of nauwelijks is geïndexeerd maakt dat wij jaarlijks een aantal procenten inleveren. Hierdoor kwamen wij al een aantal jaren tekort. Op basis van de gemaakte overzichten heeft het VMF een bedrag geschonken en een lening verstrekt. De financieel expert heeft ook geholpen met budgetteren zodat ik weet wat ik maandelijks uit mag geven, en nog een beetje kan sparen voor onvoorziene zaken. De financieel expert en ik hebben nog een aantal keren maandelijks telefonisch contact gehad, waarbij ik vragen die ik had mocht stellen. Maar momenteel is alles onder controle, en leven wij een stuk zuiniger.